یه مریض روماتوئید آرتریت داریم که دچار واسکولیت در زمینه همین بیماریش شده از یک سال پیش. این واسکولیت بیشتر به صورت ایسکمی در انگشتان خودشو نشون میده و فرد دچار زخم هایی در همون ناحیه خواهد شد. درمانشم داروهاییه که التهاب و پاسخ ایمنی رو کاهش بدند. حالا این بیمار، سرخود اومده یه گیاه روی زخم یکی از انگشتای پاش گذاشته و اون انگشت افتاده:) خوشبختانه فقط روی یک انگشتش امتحان کرده بود(انگشت کوچولوی پاش). درحالی که بقیه زخم هاش با دریافت دارو بهبود پیدا کرده بودند. یک ماه تزریقش رو انجام نداده بود و واسکولیتش دوباره عود کرده و خیلی درد داره. 

بنده خدا خودشم میگفت من هرچی میکشم از دکتری کردن برای خودمه.

خلاصه که، تو این چندماهی که بیمارستان میرم، یه مورد درباره داروهای گیاهی بگم:

داروهای گیاهی ممکنه اثراتی داشته باشند، اما داروهای گیاهی و در کل گیاهان، پر از آنتی ژن هستند. آنتی ژن چیه؟ یه عاملیه که باعث میشه دستگاه ایمنی بدن، مواد رو بشناسه و بر اساس اون تصمیم بگیره که آیا این ماده غریبه‌ست و باید بهش حمله کنه؟ یا نه. وقتی تعداد آنتی ژن زیادی یکهو وارد بدن میشه، ممکنه بدن اونو به عنوان ماده ناآشنا بشناسه و بهش حمله کنه و ممکنه این حمله بیش از حد باشه (حساسیت شدید بده). علاوه براین، حتی اگه واکنش شدید نشه، این وسط ممکنه یه عده از اون آنتی ژن های غریبه شبیه یکی از آنتی ژن های بدن خود ما باشند و این وسط سیستم ایمنی گیج بشه و به سلول های خود بدن هم حمله کنه. علاوه بر این، کلیه یک ارگانیه که خون زیادی دریافت میکنه و این آنتی ژن های زیادی که در اثر مصرف داروهای گیاهی وارد گردش خون میشن، ممکنه تو کلیه رسوب کنند و باعث آسیب حاد کلیه بشن و کلیه نتونه کارش رو درست انجام بده. میدونیمم که کلیه چقدر مهمه و اگه کارشو درست انجام نده، میتونه کشنده باشه برای ما. از طرفی، سیستم ایمنی هرفرد، با فرد دیگه متفاوته. آنتی ژنی که برای یکی اوکیه، ممکنه در فرد دیگه باعث ایجاد واکنش شدید حساسیت بشه یا هرکدوم از این هایی که گفتم اتفاق بیفته. پس اگه یه داروی گیاهی برای کسی اوکیه، دلیل بر این نیست که برای شما هم اوکی خواهد بود. چون مطالعه ای روشون انجام نشده و معلوم نیست تو چندنفر ممکنه باعث آلرژی یا واکنش های دیگه بشه. ما برای داروها، میدونیم که عوارضشون چیه و برای این عوارض برنامه داریم. ولی برای داروهای گیاهی اینطوری نیست. از طرفی داروی گیاهی رو مریض ها خیلی وقتا ذکر نمیکنند و پزشک متوجه نمیشه که این بیماری به علت داروی گیاهیه (البته، الان تو کلیه از همه سابقه مصرف اخیر داروی گیاهی یا داروی جدید رو میپرسن).

مکانیسم آسیب داروهای گیاهی رو سعی کردم به زبان ساده توضیح بدم. خلاصه این مطلب اینه که چیزی که همیشه می‌خورید رو سعی کنید بخورید. و از مصرف مواد گیاهی جدید و بخصوص ناشناخته حتی الامکان خودداری کنید.

البته ممکنه چیزی که همیشه میخوریم هم بعضی وقتا باعث یه سری آسیب ها بشه که اون نادرتره. بدنمون ممکنه یهو به یه چیزی واکنش بده. یا اگه زیاداز حد بخوریمش، بهش واکنش بده.