۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۷ ثبت شده است

مباحث آسان و پر تست زیست و شیمی و فیزیک

خب بچه ها در ادامه شروع از صفر میریم سراغ زیست. به خاطر کمبود وقت هم شما هم من سعی می کنم خلاصه وار مباحث رو نام ببرم و خیلی توضیح ندم. اما هر کجا ابهام داشتید حتما بپرسید:

زیست شناسی:

با توجه به اینکه مباحث زیست شناسی به صورت ترکیبی مطرح میشن بهتره شما هم به صورت ترکیبی بخونید. اول از جانوری(شامل صفحات اول فصول چهار تا هشت دوم و بخش هایی از یک و دو و سه سوم) شروع کنیذ که راحت تره. قبلش هم فصل یک و دو و سه رو فقط بخونید. وقتی برای تست زنی از این سه فصل نیست چون تست مستقیم ندارند.

بغد هم به ترتیب سراغ بخش های انسانی فصول ۴ تا ۸ دوم و ۱و۲و۳و۴و۱۱ سوم و حفظیات ژنتیک جمعیت پیش دانشگاهی. تا اینجا ۵۰ درصد رو جلو رفتید.

بعدش برید سراغ فصل ۸ پیش دانشگاهی که قابلیت ترکیب با همه فصل ها رو داره و بعدشم  مباحثی مثل فصل ۵و۶و۷و حفظیات فصل۸ سوم و پروتئین و تکنولوژی زیستی . سپس مباحث آغازیان و قارچ و باکتری و بعدشم گیاهی (این قسمت هایی که چرخه دارند یکم فرار هستند و ممکنه اذیت بشید اما اگر قبلا خوب خوندید اینا رو تو اولویت داشته باشید). سپس فصل ۳و۴ و ۶و۷ پیش (تعداد سوالاتشون زیاد نیس برای همین براتون اولویت نداشته باشه).

منبع: سوالات کنکور ۹۰ به بعد + سوالات اخیر آزمون های قلم چی. کانال @VIPZIST هم سوالای سالای قبل قلم چی + چند تا ویس آموزشی خوب داره. خیلی وقتتون رو تو کانال تلف نکنید . ولی خب خواستم معرفی کنم دیگه


فیزیک :

اول راجع به منابع فیزیک یه توضیح بدم خدمتتون. تو فیزیک یه جزوه خوب از یک دبیر خوب اگر داشته باشید نیازی به درسنامه هیچ کتابی ندارید و باهمون برید جلو + کتاب ۱۰ سال کنکور آبی قلم چی به شدت کافیست. و اگر جزوه خوبی ندارید همون گاج نقره ای اوکیه. منبع شما هم تمام سوالات کنکور داخل و خارج رشته ریاضی و تجربی هستش و فکر نکنم برسید به تست های تالیفی.


مباحث آسان و پر تست (حدود ۵۰ درصد):

آینه و عدسی ( ۳ تست که دو تست بسیار ساده است)

کار و انرژی (گاهی یک تست دارد که بسیار ساده است . ذهنتان را درگیر سینماتیک و دینامیک نکنید و فقط از فرمول های مربوط به کار و انرژی استفاده کنید)

الکتریسیته ساکن تا قبل از خازن (یک تست)

گرما و قانون گازها (سه تست که یک تست روتین آب ویخ را به راحتی می توان جواب داد)

القا و مغناطیس (دو تست)

موج صوتی (یک تست)

موج های الکترومغناطیسی (۱-۲ تست)

فیزیک اتمی و جدید (۲ تست)


تا اینجا به نظرم کافی است. ولی اگر وقت داشتید به ترتیب مباحث خازن و جریان . موج مکانیکی و نوسان . جرکت . فشار (سوالات فشار بسیار مفهومی هستند. ولی اگر قبلا خوب کار کرده اید طبیعتا در اولویت خواهد بود.)


شیمی : فرض رو بر این میگذارم که یک آشنایی کلی با استوکیومتری دارید و کاملا صفر نیستید.

ساختار اتم ۲ تست

خواص تناوبی عناصر ۲ تست

ترکیب یونی ۲ تست

سینتیک : ۳ تست به طور میانگین داره که دو تاش رو راحت میشه جواب داد و یچیدگی خاصی ندارند

تعادل ۳ تست

ترکیب آلی ۲ تست ( که ک معمولا راحت هستند)

قسمت های حفظی استوکیومتری و محلول و الکتروشیمی : ۲-۳ تست

ترمودینامیک: ۴ تست

تا اینجا ۶۰ درصد کنکور را قورت داده اید.

بقیه اش هم از مباحث کووالانسی . حلیات استوکیومتری . حلیات محلول و در پایان اسید و باز و قسمت های مفهومی الکتروشیمی  (اگر وقت دارید بخوانید)

 منبع : سوالات کنکور + آزمون های آزمایشی


و در پایان اشاره کنم که این مباحث قطعا برای همه به این ترتیب نخواهند بود و با توجه به نیاز های خودتون شخصی سازی کنید و باز هم میگم هر جا ابهام داشتید بپرسید

چگونه در دو ماه آخر ریاضی را شروع کنیم؟

سلام دوستان.
با یک پست کنکوری دیگه در خدمتتون هستم:)
کمتر از دو ماه تا کنکور مونده. اگر تا الان خوب خوندید که طبق همون برنامه برید جلو ولی اگه بنابه هر دلیلی عقب موندید، بدونید که این روز های باقی مونده بسیار حیاتی هستند و میتونید معجزه کنید حتی:) . اینو کسی براتون میگه که اردیبهشت ماه یه افت هزارتایی تو تراز رو تجربه کرده ... تقریبا داغون شده بودم ولی خب برگشتم:)
خیلی کش نمیدم و میرم سراغ مباحث مهم. تو این پست راجع به ریاضی صحبت میکنم .
اول اینکه دقت داشته باشید که اگه ریاضیتون حتما باید مداوم ریاضی رو بخونید باهاش درگیر باشید و اوایل یکم کارتون سخت خواهد بود. اما می ارزه.
من فرض میکنم ک ریاضی رو در حد پاس شدن امتحانات نهایی و ... بلدید(اما خب مطمئنا بیشتر از اینم هستید)
از کجا شروع کنید؟ به نظر من بهتره اول از مبحثی مثل《معادله، نامعادله و تعیین علامت 》شروع کنید. چرا؟ میدونید که یه تعداد از مباحث ریاضی به هم پیوسته اند. مثل تابع و انواعش و حد و مشتق و انتگرال و کاربرد مشتق ... تو همه ی اینا شما باید مهارت حل معادله و تعیین علامت و ساده کردن عبارات بلند رو داشته باشید و خیلی خوب بتونید از فاکتور گیری استفاده کنید. اینکه بتونید عبارات ترسناک رو به عبارات ساده تبدیل کنید، خودش خیلی مهمه و تو قسمت های بعدی خیلی به درمون میخوره. از طرفی فرض میکنیم خیلی وقته با ریاضیات درگیر نبودید و معادله و نامعادله حل کردن که اساس ریاضیاته باعث میشه به اصطلاح موتورتون گرم بشه!
این قسمت یه سوال مستقیم هم داره تو کنکور.
بعد از اون بریم سراغ مباحث مستقل ریاضی که هم تعداد سوالاتشون خوبه و هم نیاز به پیشنیاز خاصی ندارند.
آنالیزترکیبی و احتمال 》خود آنالیزترکیبی گاهی وقتا سوال داره و گاهی وقتا نداره(سوال ۱۲۹ دفترچه که یا ماتریسه یا آنالیزترکیبی  ). ولی پیشنیاز احتماله و احتمال هم حداقل ۳ تا سوال داره تو کنکور. سال ۹۲ از این مباحث ۵ تا سوال طرح شده بود و طراحا علاقه زیادی به احتمال به خصوص احتمال برنولی و احتمال همرنگ بودن یا نبودن مهره ها دارند. اگر این قسمت رو خوب بخونید ۱۰ درصد کنکور رو جمع میکنید.
ماتریس و آمار 》ماتریس گاها یه سوال داره و آمار هم دو سوال. مباحث شاخص های پراکندگی و مرکزی و ترکیبی از این دو تا معمولا این دو تا سوال رو تشکیل میدن و گاهی هم سوال حفظی از آمار طرح میشه.
حالا میریم سراغ مباحث پیوسته:
تابع 》منظورم تابع دوم و سوم دبیرستان و اعمال جبری روی تابع و ترکیب تابع و ...است.نمیخوام خیلی با تابع پیش دانشگاهی درگیربشید در این مرحله. اما اگه سطحتون  خوبه تابع وارون و ... رو در سطح پیشرفته تر بخونید. این مبحث دو تا سوال داره.
معادلات درجه ۲ 》قبل از دنباله بهتره بخونید. چون خود دنباله و مجموعش هم با معادله درجه ۲ در ارتباطه. و سوال مستقیم هم داره
دنباله و تصاعد 》یکی دو تا سوال رو داره. خیلی با مفهوم کرانداری و ... درگیر نشید ولی تصاعد دوم دبیرستان و مجموع دنباله ها رو بخونید. 
قدر مطلق و جزء صحیح 》خیلی سخت نیستند و همین که بدونید یه تابع وارد قدر مطلق یا جزء صحیح بشه چه بلایی سر دامنه و برد و شکل نمودارش بیاد کافیه. اینجا حل نامعادله برای معادلات و نامعادلات قدرمطلقی بسیار ضروریه
تابع نمایی و لگاریتم 》این قسمت رو یکم دیر تر گذاشتم چون که معادلات لگاریتمی یکم مشکل هستند ... 
مثلثات 》به جز معادله مثلثاتی . دو تا سوال رو قطعا داره(بخصوص اتحاد های مثلثاتی ) . و با توجه به سوالات سنجش امسال ، کنکور ۹۷ مثلثات زیادی خواهد داشت و مباحثی مثل حد هم با مثلثات ترکیب خواهد شد. پس مثلثات رو خوب کار کنید.
خب حالا اگه وقت ندارید همینجا متوقف کنید و چند تا هم فرمول هندسه بخونید که اگه سوال آسون از هندسه اومد بتونید بزنید. تا اینجا ۵۰ درصد رو میتونید برسونید.
اما اگر مباحث رو قبلا خوندید و میتونید بخونید به ترتیب وارد مباحث :
حد و پیوستگی ، مشتق ، رفع ابهام و قاعده hop ، انتگرال ، کاربرد مشتق  و معادله مثلثاتی (تا اینجا ۷۰ درصد میشه )
و اگر باز هم وقت هست که فکر نکنم باشه برید روی هندسه مختصات و منحنی های درجه ۲ و مقاطع مخروطی و هندسه. 

منبعمون چی باشه؟
در این روزهای پایانی تا میتونید از ماجراجویی بپرهیزید. منبع اصلی شما سوالات کنکوره و به عنوان سوالات تالیفی سوالات آزمون های آزمایشی رو کار کنید. فرق نمیکنه چه کتابی . ولی سوالات کنکور رو کار کنید. کتابی مثه تخته سیاه هم سوالای کنکور رو داره و هم آزمون های آزمایشی و میتونه اوکی باشه. ۱۰ سال و ۳۰ سال کنکور هم اوکی هستند . در کل گفتم دیگه اوصیکم به سوالات کنکور 
مباحث درس های بعدی رو هم ان شاء الله طی پست های بعدی میذارم. موفق باشید.
ریزوریوس هستم:)

ریزوریوس به لاتین یعنی خندان ... اسم عضله ای در صورت هست که باعث خندیدن میشه؛عضله خندانی ... ریزوریوستون همیشه منقبض❤

اینجا سعی میکنم زندگی روزمره‌م رو ثبت کنم:)